13-08-2019 eKurier | Kultura
XV Międzynarodowy Festiwal Sacrum Non Profanum

Moniuszko wieloraki

Moniuszko wieloraki
W Filharmonii Szczecińskiej grał Rascher Saxophone Quartet. Od lewej: Christine Rall (saksofon sopranowy), Andreas van Zoelen (saksofon tenorowy), Noah Bedrin (saksofon barytonowy), Elliot Riley (saksofon altowy). Fot. Jan OLCZAK

Trwa XV Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sacrum Non Profanum. Publiczność zgromadzona wczoraj wieczorem w katedrze św. Jakuba Apostoła w Szczecinie wysłuchała koncertu utworów Stanisława Moniuszki. W niedzielę koncert został zaprezentowany w kościele św. Jana Chrzciciela w Berlinie.

W piątek w Filharmonii Szczecińskiej grał Kwartet Saksofonowy Raschèr. Wieczór zakończyło chóralne „Sto lat”, zaśpiewane przez publiczność. Jesienią tego roku zespół świętuje bowiem swoje pięćdziesięciolecie, a koncert w Szczecinie był jednym z koncertów jubileuszowych. The Raschèr Saxophone Quartet zaczął koncert rewelacyjnym wykonaniem fragmentów ze „Sztuki fugi” Johanna S. Bacha. Barok i saksofony, które wynaleziono w połowie XIX wieku? Tak, to możliwe – w grze kwartetu było słychać i charakterystyczne barwy baroku, i kunszt arcymistrza z Lipska. Muzycy pokazali, że na saksofonie można grać muzykę bardzo różną. Zagrali więc następnie zaskakujący różnorodnością brzmień utwór Krzysztofa Meyera, potem subtelne „Ojcze nasz” Estończyka Arvo Pärta, nostalgiczne

...

Zawartość dostępna dla czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści

Pełna treść artykułu dostępna po zakupie
eKuriera
z dnia 13-08-2019



Image
W Berlinie i Szczecinie „Preludium organowe” Stanisława Moniuszki grał szczecinianin Filip Presse­isen. Fot. Jan OLCZAK
Image
„Litanie Ostrobramskie Stanisława Moniuszki w Berlinie (na zdjęciu) i Szczecinie wykonali: Joanna Tylkowska-Drożdż (sopran), Kinga Borowska (alt), Tomasz Zagórski (tenor), Leszek Skrla (bas), Chór ZUT im. prof. Jana Szyrockiego oraz Orkiestra Lwowskiej Naro­dowej Filharmonii pod batutą Volodymyra Syvokhipa i Bohdana Boguszewskiego. Fot. Jan OLCZAK