01-06-2020 eKurier | Szczecin/Region
Na rondach półturbinowych

Mniej wypadków. Większa płynność

Mniej wypadków. Większa płynność
Fot. UM Szczecin

Czasowa organizacja ruchu na pl. Grunwaldzkim i rondzie Uniwersyteckim w Szczecinie prawdopodobnie pozostanie na nich już na stałe. Okazuje się bowiem, że zastosowanie w obu tych miejscach rozwiązania w postaci ronda półturbinowego znacznie poprawiło komfort jazdy – na skrzyżowaniach jeździ się płynniej i dochodzi do mniejszej liczby wypadków.

Jednym słowem eksperyment się udał: zmiana organizacji ruchu przyniosła oczekiwane rezultaty. Przypomnijmy, cele podstawowe były dwa: poprawa bezpieczeństwa i płynność jazdy. Na obu wytypowanych rondach bezapelacyjnie je osiągnięto.

Wybór rond nie był przypadkowy. Zarówno na pl. Grunwaldzkim, jak i na rondzie Uniwersyteckim dochodziło do wielu tzw. zdarzeń drogowych. Na dodatek z ciągłym, jak to ujęli badający, „drastycznym” ich wzrostem.

Aby tę tendencję zahamować, na przełomie lipca i sierpnia 2019 r. wprowadzono tam nową, tymczasową organizację ruchu. Przypomnijmy, że po półturbinie jeździ się inaczej niż na pozostałych szczecińskich placach. Pasy zewnętrzne (prawe) służą tam wyłącznie do skrętu w prawo. Pasy centralne (środkowe) do jazdy na wprost bądź do zjazdu w prawo, a pasy wewnętrzne (lewe) wyłącznie do jazdy na wprost po okręgu.

Eksperyment trwał pół roku. Przez cały ten czas zachowania kierowców obserwowali specjaliści ds. ruchu drogowego. Pomiarów dokonywano w różnych godzinach dnia i nocy – i w różnych warunkach atmosferycznych. Losowo też pytano użytkowników ruchu o ich zdanie na temat komfortu jazdy. Wnioski?

Do tzw. zdarzeń drogowych (w

...

Zawartość dostępna dla czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści

Pełna treść artykułu dostępna po zakupie
eKuriera
z dnia 01-06-2020



Image
Półturbina na pl. Grunwaldzkim Fot. UM Szczecin
Image
Rondo (półturbinowe) Uniwersyteckie Fot. UM Szczecin
Image
Fot. UM Szczecin
Image
Fot. UM Szczecin