25-09-2020 eKurier | Kurier Plus
Papier Barbary Warzeńskiej

Symbol (pozornej) nietrwałości

Symbol (pozornej) nietrwałości
Nie malowała pędzlem czy ręką, lecz barwiła pulpę papierową lub – co częściej – pozostawiała naturalne zabarwienie papieru czerpanego, który w sposób naturalny, na sitach, wysychał. Czasem wzbogacała papierową masę jakimś dodatkiem, fragmentem „obcego papieru” czy elementem roślinnym, który wtapiał się w strukturę materiału, „prześwitywał” Fot. archiwum

Roman K. CIEPLIŃSKI

W czasach, kiedy preferowane są zdalne metody tak zwanego kontaktu ze sztuką, nie tylko zresztą za sprawą pandemii, ale również trwającej od lat cyfryzacji sztuki i jej form rozpowszechniania, w galerii ZPAP Mały Kierat „bardzo dobrze” w Szczecinie prezentowane są prace Barbary Warzeńskiej z cyklu „Fascynacje papierem”. To jedna z tych wystaw, których nie sposób „zobaczyć” czy zrozumieć… przez internet.

Ta mikroprezentacja przedstawia niewielką część bogatego i różnorodnego dorobku twórczego zmarłej nieco ponad rok temu artystki. Prace wykonane są z ręcznie czerpanego papieru. Szczegół to niezwykle istotny. I nie chodzi tylko o informację na temat techniki czy technologii twórczej zastosowanej przez autorkę, ale kwestię zasadniczą: bezpośredniego związku warsztatu, w tym materiału z formą, tworzywa z treścią.

We wnętrzu kameralnej, pełniącej równocześnie funkcje kawiarenki, galerii można zobaczyć zaledwie 10 prac.

...

Zawartość dostępna dla czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści

Pełna treść artykułu dostępna po zakupie
eKuriera
z dnia 25-09-2020



Image
Wernisaż malarstwa Barbary Warzeńskiej, wrzesień 2014. Zmarła przed rokiem szczecińska artystka była między innymi organizatorką Festiwalu Współczesnego Malarstwa Polskiego w Szczecinie. Fot. Dariusz GORAJSKI