25-01-2021 eKurier | Szczecin/Region
Rewalska kolejka liderem przewozów wąskotorowych

Ciuchcia ma już 125 lat

Ciuchcia ma już 125 lat
Rewalska ciuchcia kursuje na 40-kilometrowej trasie Gryfice – Pogorzelica. Fot. Maciej ŁOZDOWSKI

Koleje wąskotorowe w naszym kraju cieszą się od lat coraz większą popularnością wśród turystów. Z raportu Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wynika, że w 2019 r. z przewozów wąskotorowych w Polsce skorzystało ponad 900 tys. pasażerów. W naszym kraju funkcjonowało 25 kolejek wąskotorowych. Najwięcej, bo 7 zlokalizowanych było w województwie wielkopolskim.

Łączna długość czynnych linii kolei wąskotorowych w 2019 r. wynosiła 397,7 km. Ponad 60 proc. tej infrastruktury posiada prześwit toru wynoszący 750 mm. Rewalska ciuchcia podobnie jak ta w Koszalinie i Piasecznie posiada rozstaw nieco większy, bo 1000 mm.

W 2019 r. na wszystkich czynnych liniach wąskotorowych w Polsce przewieziono łącznie 916,9 tys. osób. Najwięcej, bo prawie 174 tys. pasażerów przewiozła Nadmorska Kolej Wąskotorowa w Rewalu. Na podium znalazła się Bieszczadzka Kolej Leśna (157 tys.) oraz Kolejka Parkowa Maltanka w Poznaniu
(138 tys.). Druga wąskotorówka z naszego regionu – Koszalińska Kolej Wąskotorowa 2019 rok zamknęła liczbą 13 tys. przewiezionych pasażerów (15. miejsce).

Dało to naszym kolejkom pierwszą pozycję w Polsce, jeśli chodzi o zestawienie regionalne. Na drugim miejscu znalazło się województwo wielkopolskie, gdzie w 2019 r. z podróży koleją wąskotorową skorzystało łącznie o 2 tys. pasażerów mniej. Trzecie miejsce zajęło woj. podkarpackie – 172 tys. przewiezionych osób.

Większość kolei wąskotorowych w kraju obsługuje turystów wyłącznie w sezonie letnim oraz w okresie wakacyjnym. Podobnie jak w latach ubiegłych, szczyt przewozów kolei wąskotorowych przypada na okres od maja do września, a ponad 30 proc. wszystkich pasażerów swoją podróż po wąskich torach zrealizowało w sierpniu.

Nadmorska kolejka wąskotorowa powstała w 1896 roku i jeździła na trasie Gryfice – Niechorze. W 1916 trasę przedłużono do Trzebiatowa i wówczas poszerzono tory z 75 na 100 cm. Spowodowane to było tym, że na początku poprzedniego wieku kolej służyła do przewozu płodów rolnych w specjalnych wagonikach, które na węższym torze były wywrotne. Przez wiele lat kolej była własnością PKP, ale dla firmy była zbędnym balastem, którego chciano się pozbyć. Kilkanaście lat temu ciuchcię przejęła na swój garnuszek gmina Rewal i dziś jest jedną z wielu atrakcji turystycznych.

Rewalska ciuchcia kursuje na 40-kilometrowej trasie Gryfice – Pogorzelica. Pociąg wyjeżdża z Gryfic i dociera do Pogorzelicy, a potem kursuje jako wahadło na 10-kilometrowej trasie pomiędzy Pogorzelicą a Trzęsaczem. Przejazd trwa ok. 30 minut i wówczas możemy zobaczyć całkiem inny krajobraz, jakiego zza szyb samochodów nie widać. ©℗

Mirosław KWIATKOWSKI

Zawartość dostępna dla czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści

Pełna treść artykułu dostępna po zakupie
eKuriera
z dnia 25-01-2021