22-07-2021 eKurier | Kurier Plus
Natura i żegluga. Efekt uboczny pogłębiania toru wodnego

Dwa sztuczne atole na Zalewie Szczecińskim

Na przełomie tego i przyszłego roku powinny zakończyć się zasadnicze prace przy urządzaniu dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Kształtem do złudzenia przypominają atole. Na etapie realizacji inwestycji, której finał coraz bliższy, nadano im robocze nazwy W-22 i W-28. Wybrane dla nich te właściwe zostały w konkursie - to odpowiednio Brysna i Śmięcka. Ta pierwsza, bliżej linii brzegowej widoczna z Lubina, do marca 2022 r. ma być zazieleniona i z czasem stać się turystyczną atrakcją obok pozostałych 44 pobliskich świnoujskich wysp. Ta druga ma mieć charakter wybitnie użytkowy i służyć nadal jako składowisko. Obie są efektem ubocznym, a zarazem będą ważnym elementem infrastruktury pomocnej w funkcjonowaniu pogłębionego do 12,5 m toru wodnego Świnoujście - Szczecin.

Modernizacja szlaku żeglugowego obejmuje jego pogłębienie na odcinku ok. 62 km z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci tych dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Powstały z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Brysna i Śmięcka położone są odpowiednio na wysokości 22 i 28 km toru, kilka kilometrów na północy wschód od krawędzi Zalewu Szczecińskiego.

Samo pogłębienie toru wodnego do 12,5 m oznacza, że maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, które mogą zawijać do Szczecina, zwiększy się do ok. 11,0 m (obecnie jest to

...

Zawartość dostępna dla czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści

Pełna treść artykułu dostępna po zakupie
eKuriera
z dnia 22-07-2021



Image
Modernizacja szlaku żeglugowego obejmuje jego pogłębienie na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci tych dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.
Image
Efekt uboczny pogłębiania toru wodnego...
Image
Wykonawcą prac przy modernizacji toru jest belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv, a wykonawcą modernizacji obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego - Przedsiębiorstwo Budowlane CALBUD sp. z o.o. ze Szczecina.