28-12-2022 eKurier | Szczecin/Region
Stracisz dane, stracisz pieniądze!
Jak nie paść ofiarą oszustów
Podejrzane SMS-y zawierające linki do płatności, dopłaty do przesyłek czy namowy do pobrania aplikacji. Kontakt telefoniczny i podawanie się za pracownika banku, policji lub urzędu. Wszystko to w atmosferze presji oraz zagrożenia, bez czasu na zastanowienie i obiektywną ocenę sytuacji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, eksperci i media - które już włączyły się w kampanię - alarmują: to może być próba wyłudzenia danych.
- Konsument odbiera połączenia telefoniczne, SMS-y albo e-maile z linkiem do płatności - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Do tego dochodzą strach o utratę pieniędzy, ponaglanie do jak najszybszego działania, podania danych. UOKiK w kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!" przypomina, że należy stosować zasadę ograniczonego zaufania przy udostępnianiu danych. Ostrzegamy przed groźbą utraty pieniędzy po podaniu przez konsumenta np. loginu i hasła do konta czy wejściu na podejrzaną stronę internetową. Utrata danych może prowadzić do kradzieży oszczędności całego życia. Każdy może paść ofiarą cyberoszustów, dlatego tak ważne jest jak najszersze informowanie konsumentów o zagrożeniach.
Aby nie wpaść w pułapki zastawiane przez cyberprzestępców, UOKiK przygotował w ramach kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!" dwa spoty. Od 5 grudnia są nieodpłatnie emitowane w mediach publicznych, a także przez nadawców komercyjnych - Radio ESKA, RMF FM, Radio ZET, Radio Centrum Rzeszów, Radio Kraków i Radio Olsztyn.
Spoty kampanii są dostępne na stronie „Stracisz dane, stracisz pieniądze!". W materiałach pokazane są wybrane sytuacje, w których może dojść do wyłudzenia danych i kradzieży pieniędzy. Warto też odwiedzić strony uokik.gov.pl oraz finanse.uokik.gov.pl. Są tam dostępne między innymi - przygotowane przez UOKiK i Biuro Rzecznika Finansowego - odpowiedzi na
...Pozostało jeszcze 80% treści
Pełna treść artykułu dostępna po zakupie
eKuriera
z dnia 28-12-2022