07-02-2025 eKurier | Kurier Plus
Dysonans podstawą harmonii

„Seks, Chopin i nagrania wideo”

Jonasz DOT

Jest rok 1973. Na scenę Royal Festival Hall w Londynie wchodzi Maria Callas. Jest to jeden z jej ostatnich koncertów w życiu, który wykona wspólnie ze swym wieloletnim scenicznym partnerem Giuseppe di Stefano. Diva emanuje elegancją, klasą i pięknem. Jej powłóczyste spojrzenie i ogrom charyzmy zdają się elektryzować publiczność, a gdy zaczyna śpiewać, cała sala zamiera, słuchając czegoś, co w każdym słuchaczu z pewnością zostanie do końca życia. Słuchacze uczestniczą w święcie muzyki i piękna.

Jest rok 1981. Do studia Columbia w Nowym Jorku wchodzi Glenn Gould. Po raz drugi w swoim życiu nagra Wariacje Golbergowskie Jana Sebastiana Bacha. Siada na swoim skrzypiącym niskim krześle i rozpoczyna się nagranie. Gould tworzy coś, co po latach zostanie nazwane jego muzycznym testamentem. Ten Bach jest wyjątkowy, a Artysta dotyka doskonałości.

Jest rok 1989. Na scenę Barbican Centre w Londynie wchodzi Światosław Richter. W ręku trzyma nuty sonat fortepianowych Mozarta. Ubrany jest w smoking. Siada do fortepianu, światło przygasa. Richter zakłada okulary i

...

Zawartość dostępna dla czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści

Pełna treść artykułu dostępna po zakupie
eKuriera
z dnia 07-02-2025