20-02-2025 eKurier | Kurier Plus
Na „Polonię” wróciły wagony kolejowe

Udany rok dla portu Ystad

Udany rok dla portu Ystad
Na głównym pokładzie „Polonii” jest 600 m torów kolejowych. Fot. Port Ystad

Rok 2024 był dla portu Ystad udanym okresem, zwłaszcza że nastąpił powrót połączenia kolejowego z portem w Świnoujściu. Z kolei sztandarowa usługa tego szwedzkiego portu, czyli pasażerskie połączenia promowe, ostatnio są na powolnej fali wznoszącej.

Wiosną port Ystad ogłosił ponowne otwarcie połączenia kolejowego z portem w Świnoujściu, stanowiącego jedyny działający korytarz kolejowy między Polską a Skandynawią. Po sześciu latach przerwy wznowiono usługi przeładunku intermodalnego, dzięki któremu wagony kolejowe są ponownie obsługiwane dzięki promowi „Polonia" z floty Unity Line. Uruchomienie połączenia stało się możliwe między innymi dzięki modernizacji i rozbudowie terminalu promowego w Świnoujściu o infrastrukturę przystosowaną do obsługi transportu intermodalnego.

Otwarcie linii spotkało się z dużym zainteresowaniem, co potwierdziły liczne załadunki ad hoc na promie. Z tego powodu panuje duże przekonanie, że na rynku jest zapotrzebowanie na regularne usługi kolejowe.

„Polonia" jest na razie

...

Zawartość dostępna dla czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści

Pełna treść artykułu dostępna po zakupie
eKuriera
z dnia 20-02-2025



Image
Tory kolejowe na promie bezpośrednio się łączą z szynami na terminalach promowych. Fot. Port Ystad
Image
Droga manewrowa w Ystad, łącząca prom z siecią kolejową, ma tylko 200 metrów, co zapewnia płynność operacji w porcie. Fot. Port Ystad
Image
Promy polskich armatorów cumujące przy nowym nabrzeżu w porcie Ystad. Fot. Port Ystad